Gépjárművek passzív és aktív elektronikus védelmi rendszerei

Gépjárművek elektronikus védelmi rendszere

Működési elv:
A védelmi rendszer megszakít egy vagy több áramkört, ezáltal megakadályozva a motor helyes működését. Nem egyszerű a megfelelő eszköz kiválasztása, mert a személygépkocsijában mikroszámítógép figyeli a motorhoz kapcsolódó elektronikát, és hibák állapotának megváltozását.

A mai fejlett elektronikai berendezéssel felszerelt gépjárművek mikroprocesszoros vezérlésűek, ezért az eszközei nem mindig kompatibilisek a más gyártásból származó eszközökkel.

Néhány alap követelmény:
 A jármű motorjának leállítása után 5 percen belül. 
 A hatástalanítás csak elektronikus úton történhet.
 Ha az indításgátló csak két áramkört szakít meg, akkor ebből bármely kör visszaállításakor olyan rövidzár keletkezzen, amely a jármű (motor, üzemanyag-ellátás, vezérlés stb.) indítását megakadályozza.
 Az eszköz minden vezetéke egyforma színű és vastagságú kell legyen.
 Az akkumulátoráról történő tápellátásnak minimum 72 óráig biztosítani kell a működést.
 A tápfeszültség elvétele és újbóli visszaadása esetén a védelmi funkciónak továbbra is fenn kell maradnia.
 Az eszköznek és a kábeleknek a csatlakozásai csak rongálással lehessen hozzáférhető.

Az autó, motor kiiktatására a leggyakrabban megszakított áramkörök:
 gyújtás és elektronika,
 önindító (indítómotor),
 benzinpumpa (AC pumpa),
 elektronikus üzemanyag befecskendező

Ha az áramkörök megszakadnak a helyreállítása csak szakszervizben vagy hozzá értő szeméyl tudja visszaállítani. Legtöbb intézet olyan előírás ír elő, hogy legalább három pontban blokkolja a motor indítását. A fejlesztés jelenlegi iránya az ennél is több - például öt - ponton történő blokkolás. A feladat műszaki kivitelezése elég kényes feladat, mert míg a riasztókészülékeknél a rendszer esetleges belső hibái csak a téves riasztással együtt jár.

Passzív rendszerek:
• Változás detektor
• Mozgásérzékelő
• Üvegtörés-érzékelő
• Emelés - dőlés érzékelő
• Ütés – rezgés érzékelők
• Indításgátlók (immobilizerek)
• Rablásgátlók

Aktív rendszerek:
Az aktív elektronikus rendszerek olyan eszközök, amelyek a gépjármű elleni támadás, álló helyzetben betörési vagy lopási kísérlet esetén különbféle módon adhatnak jelzést a hatóságok vagy a tulajdonos számára.

Riasztók:
A riasztók feladata általában csak a külső környezet számára való figyelemfelkeltés. Erre a célra a leggyakrabban azokat az akusztikai, illetve optikai eszközöket alkalmazzák, melyek feltűnő módon hozzák a környezet tudomására, hogy a gépkocsit illegális cselekmény éri.

Pager és GSM:
Ha a riasztó jelzést ad, és a tulajdonos éppen távol van az autótól akkor, a gsm kommunikátor teszi lehetővé a titkos kapcsolaton keresztüli adatkapcsolatot, így jelzi a riasztást a megfelelő illetékesnek.

 



 Távoli segítség igénylése esetén szüksége lesz a TeamViewer programra, hogy kollégánk segíthessen önnek megoldani problémáját. Kattinston a képre és töltse le a programot, majd kövesse kollégánk utasításait!